Dialektisk beteendeterapi

Har alltså varit på informationssamtal om DBT idag på DBT-enheten. Motstridiga känslor som "fan vad bra!" och "det här kommer jag aldrig klara!" fick med en bunt papper hem som ska läsas innan nästa möte om en vecka. Efter det mötet är det ca 2 års kötid till att påbörja behandlingen.

De första tio veckorna handlar om orientering i problemens grad och art, min vilja till förändring, skattningsskalning, målsättning med mitt liv, hinder för terapi, o mina styrkor o resurser.

Sedan, om jag passar för behandling bla bla så får jag skriva ett kontrakt för minst 6 mån framåt. Obligatorisk närvaro MINST två ggr i veckan - 1 timme individuell terapi och en halvdag färdighetsträning i grupp. Under behandlingen går man igenom fyra olika faser med massvis av olika mål som ska nås.

70% blir friskförklarade ifrån sin borderlinediagnos. Behandlingen beräknas ta tre år. Jag vill verkligen gå, samtidigt som den skrämmer mig!

Det är 7 behandlare i teamet och alla kommer vara involverade i min terapi, jag kommer även kunna ringa varje dag o kväll i krissituationer till nån av dem.

Den induviduella terapin blir filmad för att dom ska kunna handleda varandra i teamet och ge patienten bästa behandling o verktyg för förändring... Läskigt, men jag förstår idén och är positiv till den.

Min familj vill bli anmäld till anhörigutbildningen som är på 15 veckor. Är tveksam till om de kommer orka och om pappa verkligen vill, han hatar sånt där o tror som inte på terapi. Men jag anmäler dem väl. Vill fråga bästis men nä, vågar inte hon har fullt upp ändå.
 
Nu ska jag läsa igenom de papper jag fick med mig hem...

Kommentarer
Postat av: Yeah

Åh, vad härligt att du ska få komma dit! DBT räddade mitt liv. Har gått 2,5 år och håller på att avsluta nu så har bara samtal varannan vecka. Det är helt sjukt hur mycket bättre man mår efter ett tag, men det är kämpigt såklart, ingen quick fix! Det enda som är dåligt är ju att det är så lång kö... Men bättre att stå i den än att bli runtslussad i vanliga psykiatrin iaf! Är glad för din skull! :)

2012-07-04 @ 12:02:07
URL: http://borderbreaker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0